#1 Provocarea Bettery. Începuturi. Entuziasm vs Abordarea rațională

14095796_690795697734392_640377662522292002_nCea mai grea fază din cadrul unui proiect este începutul, implementarea. Când începem un proiect nou, o activitate nouă, un hobby, mai ales dacă e ceva care să ne placă, suntem emoționați, entuziaști, avem acea senzație că asta e activitatea pe care o putem face 24/24.

Am decis să încep provocarea Bettery2016 printr-un articol despre începuturi, despre faza incipientă a unui proiect, despre primele săptămâni în care încercăm să implementăm un obicei. Eu voi face referință doar la obiceiurile pe care le-am implementat deja: alergarea, alimentarea sănătoasă, lecturarea a unui număr minim de 2-3 articole de sport și 2-3 articole culturale, relaxarea prin artă timp de 30-45 min sau la obiceiurile cu care încerc să mă împrietenesc: culcatul devreme (22:00-22:30, obicei care nu îmi iese încă de fiece dată), evitarea pierderii timpului, alcătuirea unui buget (săptămânal, lunar, anual), o zi pe săptămână fără online (ieșiri în natură, plimbări, dar departe de internet) etc.

Am doi ani și jumătate de când alerg, perioadă în care, am cumulat doar în jurul a 6 săptămâni de pauză totală, săptămâni de refacere în care nu am alergat nimic. În toată această perioadă nu am avut însă perioade în care să nu-mi doresc să alerg sau gânduri de a renunța la alergare. De când alerg însă am văzut multe persoane care încep să alerge plini de entuziasm și termină subit după primul maraton, în cel mai bun caz, sau după 2-3 luni de alergare.

Pentru ca alergarea să devină un obicei frumos și nu un chin:

  • Răspunde la întrebarea: De ce alerg?
  • Scrie acel răspuns pe o foaie, pe un MemoStick, prin PhotoShop pe oricare din pozele tale și pune-l pe desktop etc., important e să-l ai mereu în fața ochilor.
  • Planifică. Deschide un Excel și scrie planul de antrenament cel puțin pentru o lună. Ai nevoie de acest plan pentru a elimina irosirea energiei pe decizii înainte de antrenament dar și pentru disciplinare. Pentru început ar fi bine să optezi pentru 4 antrenamente săptămânale și să crești volumul treptat. Regula generală ar fi ca de la o săptămână la alta creșterea să nu fie mai mare de 10%.
  • Fixează-ți obiective. Inclusiv obiective majore și obiective intermediare care să te apropie de cele majore.
  • Fă public obiectivul tău. Angajamentul social motivează foarte bine în timpul perioadei de antrenamente dar și înainte de competiție.
  • Dacă te antrenezi pentru o cursă, analizează oportunitatea de a susține un proiect caritabil, îți va oferi un plus de motivație (Pe mine la prima mea cursă, despre care voi povesti într-un alt articol, proiectul caritabil m-a motivat constant, atât la antrenamente cât și în timpul cursei, să trec peste momentele dificile și să Cred că Pot!)
  • Citește. Cărți ale alergătorilor și antrenorilor, rapoarte de cursă, bloguri, orice publicație în care să fie relatată experiența alergătorilor, mai ales a celor amtori, eu sunt mai motivaționali, sportivii profesioniști nu prea au timp pentru postări pe bloguri.
  • Dacă nu ai timp să alergi dimineața/ ziua și optezi pentru alergarea de seară, ar fi bine să faci loc în programul tău de un somn de 1-2 ore, chiar dacă e după 16-00, fii sigur că după un atrenament bun, acest somn nu îți va afecta somnul de seară.
  • Dacă nu lucrezi, adu-ți aminte de cum dormeai la grădiniță la amiază.
  • Zâmbește. Zâmbetul, mai ales în timpul antrenamentului și după e un indicator bun al stării tale.
  • Dacă nu ai un ceas cu gps care să-ți măsoare pulsul în timpul alergării, încearcă să alergi la tempoul care îți permite să menții o conversație.
  • Fă-ți agendă în care să scrii impresiile tale de la antrenamente. Scrie orice te-a incomodat, chiar și cea mai mică durere sau disconfort care a apărut.

    1508656_1644161312468969_9130395060519292836_n

    Foto: Radu Cristi

Dacă din anumite motive (gen Provocarea Bettery) 🙂 ți-ai asumat provocarea de a alerga 21 de zile consecutiv, planifică perioada astfel încât să ai 2-3 zile în care alergi doar 2-3 km, la un ritm lejer, relaxat, pentru revenirea mușchilor. Seara, chiar dacă îți pare că mușchii sunt ok, încearcă să stai întins, eventual cu piciorele pe o pernă, ca să fie mai sus, în timp ce îți îndeplinești provocarea de a citi de exemplu.

Încearcă totuși să nu alergi foarte mult, mai ales dacă petreci destul de mult timp în picioare în timpul zilei.

Referitor la îmbrăcămintea pentru alergarea pe timp de toamnă voi fi scurt. Dimineața și seara deja este destul de rece așa că o pereche de pantaloni pentru alergare rezolvă problema. Pentru aprtea de sus recomand un tricou tehnic, din polyster respirabil nu tricouri din bumbac. Bumbacul menține transpirația la nivelul pielei în timp ce tricourile tehnice o elimină spre straturile exterioare ale țesăturii. Stratificarea funcționează mai bine decât hainele groase, astfel încât tricou + bluză de alergare + vestă anti-wind reprezintă o soluție bună. Ai grijă la extermități, cap, urechi și mâini, ele pierd cel mai repede căldura corpului.

Personal am început să alerg din entuziasm și la prima mea cursă am reușit doar din entuziasm, fizic murisem de multă vreme însă entuziasmul a fost cel care m-a ținut deasupra liniei de plutire. Recomandarea mea ar fi ca să menții calea de mijloc, să ai o abordare rațională, calculată în funcție de rezultatele tale, dacă ai ocazia de a apela la sfaturile unui alergător cu experiență e și mai bine, și să faci mici infuzii de entuziasm zilnic. Asta poate fi postarea pe fb a rezultatelor, încadrarea în planul pe care ți l-ai propus, faptul că ai bifat toate antrenamentele, schimbul de experiență cu alți alergători, alergarea cu cineva, mai ales dacă ești începător, grupul te va ajuta să nu renunți atunci când e frig, bate vântul sau chiar plouă.

Da, încă ceva, dacă ceva doare, gleznă, genunchi, aplică regula celor 2 zile de pauză după care dacă tot doare mergi la doctor.

Fii conștient că ești individual și că un plan de antrenament găsit pe internet sau recomandat de cineva, e forte posibil să nu funcționeze și în cazul tău.

Personal încerc să-i dau de fiece dată alergării mele sens. Nu alerg ca prostul pe ploaie 1-2 ore ci sunt conștient că e un antrenament de moral foarte important, că în curse nu voi avea parte de condiții ideale și că dacă nu am renunțat la un amătât de antrenament nu voi renunța nici în cursă.

Îndrăznește să visezi!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s